Pages

Wednesday, April 18, 2012

Perginya Insan BerMakna- Ayahda

Tanggal 30 Januari 2012. Ayahda ku telah menhembuskan nafasnya yang terakhir, pergi meninggalkan dunia yang penuh cabaran untuk selamanya. Telah banyak dugaan yang telah ayah tempuhi selama membesarkan kami sembilan beradik. Dengan bermacam ragam dan karenah, ayah telah berjaya menjadikan kami insan yang berguna.

Bertahun-tahun ayah menanggung derita penyakit yang dihadapinya, bemula dari penyakit kencing manis, hingglah ke Jantung. Aku ingat lagi tahun 2003 Tahun Kedua aku di menara gading. Ayah berusaha merahsiakan penyakitnya  sehingga dia di tahan di wat ICU,  takut akan mengganggu pelajaran aku. Namun melalui telefon, aku mendesak adik aku supaya memberitahu apa yang berlaku, disebabkan nadanya yang amat sedih. Ya Allah, tuhan saja yang tahu betapa sebaknya hati ini. Namun Engkau panjangkan usia bapaku.

Siapa sangka, ajal maut di tangan Tuhan, ayah pergi juga ketempat yang kekal abadi, Aku kesian apabila melihat adik2 aku, yang paling kecil seawal usia 12 tahun telah kehilangan bapa. Namun semangatnya kuat, jarang sekali aku melihat dia bersedih. Namun ibu yang paling terasa atas kehilangan, sering terbayang arwah seperti masih ada lagi. Ya Allah, berilah ketenangan ke atas ibuku, dan kuatkanlah semangat dia supaya dapat membesarkan dan mencurahkan kasih sayang wat adik2 ku yang baru hendak mengenal dunia..

Semoga Roh bapaku Musa Bin Ahmad di cucuri rahmat, dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman...amin..

No comments:

Post a Comment